Conversie is het aantal bezoekers op je website of webshop dat ook echt een aankoop doet, of een formulier invult op je website. Hiervoor heb je ook zoekmachine optimalisatie (SEO) nodig, want hiermee wordt de kans groter op conversie. Je kunt namelijk sturen op de juiste bezoekers. Als mensen bepaalde zoekwoorden gebruiken zoekmachines (Google, Bing...) moeten ze jouw webshop tegenkomen. Maar er zijn meer onderdelen van belang bij conversie. Vooral als je producten verkoopt in je webshop. Het hele verkoopproces in je webshop moet er betrouwbaar en gemakkelijk uitzien. Zorg er voor dat er duidelijke omschrijvingen van je producten staan en zorg voor goede foto's van je producten. Geef duidelijke en correcte informatie over de manier van betalen, de leveringstijd en de eventuele verzendkosten.
Kies een vlot leesbare tekengrootte
De resolutie van computer apparatuur is steeds groter geworden de afgelopen jaren en veel schermen qua formaat juist kleiner. Dit heeft tot gevolg dat de ideale tekstgrootte van een paar jaar geleden nu bijna niet meer leesbaar is.De tekengrootte hangt af van het gekozen lettertype, maar toch kun je wel zeggen dat je het best kunt gaan voor een fontgrootte van minimaal 14 pixels. Ons advies is: als je na ontvangst van het ontwerp van je website denkt 'oeps, dat zijn wel erg grote letters!', dan is het waarschijnlijk juist helemaal goed!Daarnaast kun je de leesbaarheid vergroten door wat meer witruimte te gebruiken. In eerste instantie denk je waarschijnlijk dat dat zonde is van de ruimte, maar dat is niet het geval.
Juiste navigatie in je website / webshop
Zorg voor een goede en duidelijke navigatie in je website of webshop. Dit zorgt er voor dat een bezoeker gemakkelijker doorklikt en langere tijd op je website blijft. De potentiele klant vindt hierdoor eenvoudig de gezochte informatie of producten. Zet het menu of andere onderdelen op een vaste en logische plaats en kies voor de overzichtelijke lay-out. Mensen lezen van links naar rechts, de beste plek voor een menu is hierdoor links in het beeld. Een andere optie is om hem bovenin de website te plaatsen. Zorg er ook voor dat je menu vastplakt bovenin de pagina als mensen naar beneden scrollen. Zo is hij altijd vindbaar.